Płyta PTFE, jako jedno z najbardziej odpornych termicznie tworzyw sztucznych
Elementy maszyn, urządzeń oraz instalacji przemysłowych, a także wykorzystywanej w takich zastosowaniach infrastruktury muszą być wykonywane z materiałów, które zapewnią im odpowiednie właściwości użytkowe oraz potrzebną w konkretnym przypadku wytrzymałość. Tam, gdzie w grę wchodzą duże obciążenia termiczne, nie obejdzie się bez substancji, które nie poddadzą się oddziaływaniu ciepła oraz nie dopuszczą do jego rozprzestrzeniania się. Jednym z rozwiązań wybieranych najczęściej jest użycie zrobionej z PTFE płyty. Sprzedaż takich wyrobów prowadzi renomowany dystrybutor tworzyw sztucznych – firma Boral z Poznania. Przekonajmy się czym jest PTFE i sprawdźmy, do czego może służyć.
Czym jest PTFE?
PTFE to półkrystaliczny polimer fluorowy określany jako politetrafluoroetylen, który jest powszechnie znany pod nazwą teflon, będąca znakiem handlowym należącym do firmy DuPont, choć materiał ten powstaje obecnie w fabrykach wielu wytwórców. Najważniejszą cechą politetrafluoroetylenu jest jego niezwykle wysoka termostabilność oraz bardzo duża wytrzymałość temperaturowa, sprawiająca, że może on znieść oddziaływania na poziomie do 260°C, a w krótkich okresach nawet 300°C. Co ważne, politetrafluoroetylen odznacza się również znakomitą odpornością na działanie rozmaitych związków chemicznych. Nie jest również podatny na osadzanie się zanieczyszczeń z uwagi na swoją niską energię swobodną powierzchni. Przekłada się to na doskonałe własności smarne. PTFE sprawdza się również jako materiał na elementy ślizgowe. Jego słabościami będzie niezbyt duża wytrzymałość na obciążenia mechaniczne i mała sztywność oraz spory ciężar właściwy w porównaniu z innymi tworzywami.
Do czego używa się PTFE?
Politetrafluoroetylen doskonale nadaje się na izolacje termiczne oraz wszelkiego rodzaju uszczelnienia. Sprawdza się również tam, gdzie potrzebna będzie odporność na ścieranie np. przy rozmaitych elementach ruchomych. Można go też stosować w rurociągach, urządzeniach grzewczych, a nawet napędowych.